maanantai 10. marraskuuta 2014

Katsastustarkastus



Opettelimme tekemään katsastustarkastuksen ja perehdyimme myös AKEn ohjeisiin. Seuraavaksi kerron kuinka se tapahtui.

Aivan aluksi tulostin AKEn ohjeen, katsastustarkastus lomakkeen ja jarrudyno lapun. Heti alkuun olisi hyvä käydä koeajolla jotta voi kuunnella ja kokeilla miten auto käyttäytyy ja kuuluuko mitään ylimääräisiä ääniä. Meidän oli tarkoitus tehdä koeajo lopuksi.

Seuraavaksi käyn läpi vaihe vaiheelta miten tein tarkastuksen. Kyseessä oli meidän opettajan BMW 330XD.

Tarkastuksen aloitin tarkastamalla että autossa oli valmistajan kilpi, valmistenumero, rekisterimerkinnät, asiapaperit ja rekisterikilpi. Tarkastuksessa tulee myös katsoa että kaikki tiedot täsmäävät ja että ne on selkeästi luettavissa.

Tässä kohtaa katsastustarkastus lomake sanoo että olisi jarrujärjestelmän tarkastuksen aika mutta en voinut tehdä sitä sillä hetkellä kun testiradalla oli toinen auto joten aloin suorittamaan valojen ja sähköjärjestelmän tarkastusta. Tämän kohdan aloitin katsomalla että kaikki valot toimivat, heijastimet ovat kunnossa ja että akku on kiinnitetty kunnolla ja että johtimet ovat kunnolla kiinni.
Seuraavaksi aloin tarkastaa että alusta ja kori ovat kunnossa. Nostin auton ylös ja katsoin että kaikki oli kunnolla kiinni eikä mistää löytynyt vuotoja. Tarkastin pakoputkiston kunnon ja kiinnityksen, polttoaineputket ja alustan kotelot. Kyseisessä autossa kaikki oli tältäkin osin kunnossa.


 Tässä kohtaa siirryimme testiradalle. Testiradalla ilmeni ongelmia koska auto oli neliveto emmekä hienoista yrityksistä huolimatta saaneet tulosta aikaan joten siirryimme ravistimelle. Ravistimella tarkastin ettei etu- sekä taka-akselistosta löytynyt väljiä. Ravistimella ollessa katsoin myös että ohjausnivelet ja tangot ovat kunnossa. Samalla katsoimme että renkaissa oli pintaa ja oikea takarengas oli kulunut lähes loppuun. 

Kun olimme todenneet että väljiä ei löytynyt niin tarkastin että muut varusteet ovat kunnossa. Sisältä katsoin että turvavyöt olivat kunnossa ja ne toimivat, kytkentälaitteiden toimivuus ja varoituskolmion olemassaolo. Seuraavaksi kokeilin että lukkolaite toimii.














Tässä vaiheessa Jarno oli saanut vinkin miten ne jarrut tulee ajaa nelivetoautolla ja hän oli ne sitten ajanut ja saanut laput niistä. Normaalisti auton etuakseli ajetaan iskaritesteriin joka mittaa niiden toimivuuden. Kun etuiskarit on ajettu niin ajetaan autoa hieman eteenpäin ja mitataan etujarrut. Seuraavaksi tehdään sama takapäälle ja viimeiseksi mitataan käsijarru.

Jarrutestin tulokset:

Etu-akseli vasen 3,27kN  Etu-akseli oikea 3.15kN Jarrujen ero 4%

Taka-akseli vasen 2,98kN Taka-akseli oikea 2,92kN Jarrujen ero 2%


Seisontajarru vasen 1,98kN Seisontajarru oikea 1.95kN Jarrutehon ero2 %


Akselikohtainen tehoero prosentteina: Edessä sekä takana max ero 30% ja seisontajarrulla max ero on 70%












Jarrueroja:


Seuraavaksi päästöjenmittaus:
Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastuksessa mitataan joutokäynnillä CO-, HC-, O2- ja CO2 -pitoisuudet ja vastaava moottorin pyörintänopeus (alle 1000 r/min). Kolmitoimisilla katalysaattorilla varustettujen autojen osalta mitataan lisäksi korotettu pyörintänopeus ja sitä vastaavat CO-, HC-, O2- ja CO2- pitoisuudet ja lambda-arvo. (CO= Hiilimonoksidi, HC= hiilivety, O2= happi ja CO2= Hiilidioksidi).

Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika
Joutokäynti Väh. 2000 r/min
OBD CO (%) HC (ppm) CO (%) HC (ppm) Lambda
Ennen 1.10.1986 - 4,5 1000 - - -
1.10.1986 tai jälkeen - 3,5 600 - - -
Varustettu kolmitoimisella katalysaattori-laitteistolla - 0,5 100 0,3 100 1±0,03
Ey-tyyppihyväksytty direktiivin
98/69/Ey-mukaisesti (EURO 3 ja 4)
Tarkastus - - 0,2 100 1±0,03
1.7.2002 jälkeen Tarkastus - - 0,2 100 1±0,03

Bensiinikäyttöiselle henkilö- ja pakettiautolle, jotka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen suoritetaan OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus. OBD-mittauksessa tutkitaan auton toimintaa sen oman ajoneuvotietokoneen tallentamien tietojen pohjalta. OBD valvontajärjestelmä valvoo auton moottorin ohjausyksikön komentoja ja niiden vasteita. Jos OBD-mittauksessa havaitaan vika niin ajoneuvo hylätään katsastuksessa.

Dieselauton mittauksessa mitataan k-arvo. Hyväksymisraja on vapaastihengittävillä dieselmoottoreilla 2,5 m-1 ja turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla 3,0 m-1. Jos henkilöauto on käyttöönotettu 1.1.2006 jälkeen raja-arvo on 1,5m-1. Katsastamassani autossa k-arvo oli 0,6 m-1.


Ensin pistin pakokaasutesterin lämpiämään:


  Seuraavaksi auton tiedot on jo syötetty koneeseen:


Ja tulos on:




K: Hylätäänkö auto katsastuksessa, jos lokasuojan reunassa on pieni reikä?
V: Ei. Pienialaiset ruostevauriot, jotka eivät heikennä alkuperäistä lujuutta--> Korjaukehoitus.
K: Mitä työstä opittiin?
V: Työssä opimme tekemään katsastustarkastuksen.

Työ sujui ihan hyvin ja turvallisuudessa tulee ottaa huomioon turvakengät ja suojahaalari.

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoista lukea mitä katsastustarkastuksissa tehdään. Nyt ainakin opin, mitä tuo ravistin yleensä tekee. Eli ilmeisesti tarkistetaan etu- ja taka-akselin väljyydet ja ettei niitä olisi? Täytyy jakaa tämä tyttärelleni jotta hän tietää mitä kaikkea auton katsastuksessa saatetaan käydä läpi kun hän vie autonsa katsastukseen Vantaalla. https://www.omakatsastus.fi/toimipaikat/vantaan-omakatsastus-oy-ita-hakkila

    VastaaPoista