Järjestelmässä on sähkömoottorit, jotka sulkevat ja avaavat ovien ja luukkujen lukkomekanismeja. Moottorille ohjattu toimintaimpulssi on yleensä tietyn ajan mittainen. Esimerkiksi Volvossa tämä on 0,7s.
Sähköisten lisäksi on varsinkin aiemmissa automalleissa myös pneumaattisia järjestelmiä, joissa lukkomekanismeja kättävät paineilmatoimiset kytkentämekanismit. Nälle tuleva paine on joko yli- tai alipainetta, riippuesn siitä, onko kyseessä lukkojen avaaminen vai sulkeminen. Kyseinen paine saadaan aikaan erillisellä kaksoispaienpumupulla. Tämän toimintaa säätelee ohjainyksikkö, joka saa toimintaimpulssin oven lukkosylinterin yhteydessä olevalta mikrokytkimeltä. Pumpun toiminnan katkaisu tapahtuu ajastimella tai painekytkimellä.
Lukitusjärjestelmät j niiden toiminta poikkeaa automerkki- ja mallikohtaisesti huvin paljon.
Kaskoislukitus taittaa auton ovet ns "takalukkoon" jolloin ovet eivät aukea ulkoa eikä sisältäkään.
Tässä on kuva sähkömoottorilla toimivasta lukkolaitteesta:
Tässä on kuva pneumaattisesti toimivasta keskuslukituksesta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti