tiistai 16. joulukuuta 2014

Pakokaasumittaus

Tehtävänä oli pakokaasumittaus jonka minä suoritin opettajan BMW:hen.


Kun testeri on laitettu päälle se kysyy minkä mittauksen olet tekemässä: Nelikaasu, opasiteetti vai OBD. Minä valitsin opasiteetin koska kyseessä oli diesel auto.

Seuraavaksi jätin koneen lämpiämään hetkeksi. Samalla kun kone oli lämpiämässä opettaja kävi ajamassa auton lämpöiseksi.
 

Kun kone oli lämminnyt niin syötin koneelle auton tiedot ja asensin EOBD lukijan auton OBD pistokkeeseen jotta auto ja testeri voivat kommunikoida keskenään:


Nyt kun kaikki on valmista aloitetaan itse testaus. Näytteenotto anturi syvälle pakoputkeen ja sitten mittaamaan. Kaasua polkaistaan maksimikierroksilla niin pitkään kuin kone ilmoittaa että voi lopettaa. Polkaisun aikana laite tekee mittauksen. (Kone antaa kokoajan ohjeita kuinka toimia.)


Testitulos:



Kuitti:


K-arvo oli 0.60 m-1
Min. moottorin kierrokset 760 rpm
Max. moottorin kierrokset: 4749 rpm
Nousun kesto 1.20 s




















Savutusmittaus tehdään 1.1.1980 jälkeen käyttöön otetuille diesel ajoneuvoille. Mittauksessa kuormittamatonta moottoria kiihdytetään säätimen rajoittamalle maksimikierroksille. Mittauksessa mitataan k-arvoa joka on johdettu pakokaasun valonläpäisykyvystä. Vapaastihengittävillä dieselmoottoreilla raja-arvo on 2,5 m-1 ja turboahdetuilla dieselmoottoreilla 3,0 m-1. Jos auto on otettu käyttöön 1.1.2006 jälkeen tällöin raja-arvo on 1,5 m-1.



Mittausta tehdessä käytin haalaria ja turvakenkiä. Koska olimme ulkona tekemässä mittausta niin emme tarvinneet pakokaasuimuria.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti